söndag 6 maj 2012

Vad händer om eleven inte tittar på filmen?

Flipped Classroom
Än så länge finns ingen svensk översättning till The Flipped Classroom men man kanske kan kalla det för det "omvända klassrummet". I stora drag kan man säga att i stället för att läraren har genomgångar i skolan, på lektionstid och där eleverna sedan får läxor att jobba med hemma, så spelar läraren in sina genomgångar på film och låter eleverna titta på dessa filmer hemma, i förväg. Poängen är att då finns både klasskompisar och läraren till hands.

Flipped Classroom

Men för mig handlar inte Flipped Classroom om att göra filmer. Även om de är en del av metoden så är de bara ett verktyg. Min strävan har hela tiden varit varit att få så stor utväxling som möjligt på lektionerna när det gäller elevernas lärande och då finns det helt enkelt inte plats för mina genomgångar. Istället handlar det om att eleverna ska äga lektionen och vara aktiva så mycket som möjligt. Samtidigt gör filmerna att jag ändå kan genomföra nödvändiga genomgångar.

Men om eleven inte tittar då?
Den första frågan som jag får när jag berättar om mitt arbete med Flipped Classroom är vad som händer om eleven kommer till lektionen och inte har tittat på filmen. Ett svar på den frågan är att då får de titta på filmen när lektionen börjar. Om eleverna har tekniken kan de ju faktiskt välja att titta då istället, vilket är helt okej för mig. En genomgång på film som är 10 minuter tar runt 30 minuter att göra i klassrummet - med samma innehåll! Samtidigt säger eleverna själva att det är stressande att se klasskompisarna sätta igång och jobba samtidigt som man själv sitter och tittar på film.


Eleven tittar på en genomgång
Ansvar
Nu har inte alla elever en iPad eller liknande och jag tycker inte heller att det är svaret på frågan. Istället handlar det om ansvar. Jag tänker att det jag gör med mina filmer är att jag skjuter över ansvar för det egna lärandet till eleven. Filmerna finns tillgängliga men till syvende och sist är det eleven själv som väljer om hen ska titta i förväg eller inte. Tidigare var det jag som tog en stor del av ansvaret för att eleverna tog del av teorin genom att jag höll genomgångar på lektionerna. Det var jag som bestämde både vad de skulle lyssna på och när de skulle göra det, alldeles oavsett om de ville, kunde eller orkade. Nu kan de välja när de ska titta på genomgången - hemma eller i skolan.

Förhandling
Man kan även betrakta det hela som en förhandlingsfråga. Antingen tittar man på en film hemma i 10 minuter och kan då hänga med på lektionen och få hjälp när man kör fast. Eller så tittar man på lektionen och gör jobbet hemma, men då ensam. Det här är något som eleverna är medvetna om och de inser att ett större ansvar läggs på dem. Men samtidigt gillar de friheten som det medför. Sedan finns det en grupp elever som faktiskt inte tittar på filmerna då de tycker att de är för lätta. För dem kan det räcka med att snabbspola genomgången och ändå greppa innehållet. Jag kan då inte låta bli att tänka att förut tvingades de lyssna på mina halvtimmeslånga genomgångar trots att de hade fattat efter en minut.

5 kommentarer:

  1. Jag tycker att du för en väldigt intressant diskussion. Jag tror att man lätt kan skapa på problem av något som inte är det. Om man resonerar som du gör ovan så tror jag att eleverna efterhand lär sig att ta mer ansvar och dessutom blir mer medvetna om sitt eget lärande och sina kunskaper.

    Själv har jag valt att kalla det för Flippa klassrummet. Svengelska för all del, men jag tycker att det ligger bra i munnen.
    Jag arbetar med en åk 3 (barnen är alltså 9-10 år) och jag har redan märkt skillnad (i just det jag skrev ovan) efter bara två månaders flippande.
    Jag använder än så länge bloggen som instrument för mitt flippande och har dessutom startat upp en grupp som heter Flippa klassrummet på FB. Genom FB-gruppen så hoppas jag kunna få ett bra tips- och kunskapsutbyte med andra lärare som tänker i samma banor.

    Följer din blogg med stort intresse. :)
    //Karin

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Tycker att dina resonemang är intressanta1 för jag hade aldrig hört om Flipped Classrooms innan. Nu inser jag att jag själv gör nåt liknande fast utan filminspelningar. jag lägger ut många uppgifter och tips till eleverna i en låst FB-grupp. Jag märker ju att många ungdomar jobbar mer hemma och på udda tider, vilket ger stor flexibilitet i lärandet. För mig ger det också ett flexiblare sätt att jobba. Min undran är hur det möts av dina kollegor/rektorr/föräldrar som kanske tycker att elever ska ha lektioner mellan 8 och 16 - inte när som helst på dygnet.
    Hälsningar Eva-Marie gymnasielärare i sv-eng

    SvaraRadera
  4. Det viktigaste är ju att få eleverna att köpa tänket. Att tiden med läraren ska utveckla det de redan bekantat sig med och börjat reflektera över.

    Senast i denna vecka fick jag återigen ett bevis för detta. Tre av tjugo hade tittat på Uppdrag granskning. Hela lektionen skulle bygga tankar kring , objektivitet, källkritik, massmedias samhällsuppdrag.

    Vi måste bli bättre säljare av det vi vill jobba med. Inte bara prångla på eleverna.

    SvaraRadera
  5. Jag flippar i matematik och mina elever gillar det skarpt. De har köpt konceptet helt och halva klassen har självmant tagit det ett steg längre. De räknar de lätta talen hemma direkt efter att ha sett filmen. Enligt dem själva för att få träna direkt och helt enkelt för att de kan!

    SvaraRadera